Lille/Rijsel: Frans en ’n beetje Vlaams

Tekst: Liesbeth Vermeulen    Foto's: Auteur, Mathilde Norg, Atout France, Tourisme Lille

Kaart

Praktische informatie

Hoe erheen
Hier bewijst de Thalys echt zijn meerwaarde. Bij een (nipte) overstap in Brussel op de TGV ben je in 3,5 uur in Lille! De kosten variëren, kan vanaf € 108, reserveren verplicht. Ook met de gewone intercity mogelijk (overstappen in Roosendaal, Antwerpen en Brussel), duurt minstens een uur langer, kost de helft, € 54. www.ns-hispeed.nl.

Vanaf 12 april 2014 rijdt de Thalys rechtstreeks twee keer per dag naar Lille. Zo bereikt u  dezestad vanaf Amsterdam in slechts 2.40 uur. Tickets vanaf € 29 enkele reis, 2e klas.

Kijk voor aanbiedingen met hotel (met de Thalys) op: www.treinreiswinkel.nl

Hoofdstad
Lille is de hoofdstad van Frans-Vlaanderen, van de regio Nord-Pas-de-Calais en van het Noorderdepartement. Lange tijd was het het centrum van de Franse textielindustrie, tegenwoordig is de stad het economische hart van het noorden van Frankrijk en zijn er grote bedrijven gevestigd.

De stad zelf telt 226.827 inwoners (2009), maar vormt samen met steden als Roubaix, Villeneuve-d’Ascq en Tourcoing één van de vier grootste agglomeraties van Frankrijk met ruim 1 miljoen inwoners.

Palais Rihour (1473) was de residentie van de hertog van Bourgondië (toen Philips de Goede), maar brandde bijna volledig af. De eretrap werd naar de huidige Place Rihour verhuisd. Het Toerismebureau is er gevestigd in de zaal van de wachters, boven was de privékapel van de hertogen. Aan de zijde van de kapel staat buiten een groot monument ter ere van de doden van de twee wereldoorlogen.

De braderie van Lille is altijd het eerste weekend van september, (in 2013: zaterdag 31 augustus en zondag 1 september). Het is een eeuwenoude traditie waarbij de hele stad voetgangersgebied is, te vergelijken met onze Vrijmarkt op 30 april (nog wel…). Op het menu staan slechts mosselen en frites, waarbij buiten ‘terrils’ worden gemaakt van lege schelpen (welk restaurant heeft na afloop de grootste berg?)

Paleis voor Schone Kunsten
Het museum Palais des Beaux Arts heeft vaak bijzondere tentoonstellingen, maar de vaste collectie is ook heel interessant (Europese schilderkunst, zoals Rubens en Van Dyck), www.pba-lille.fr

Een van de mooiste pleinen is het Grande Place, dat eigenlijk Place du Général de Gaulle heet (tijdens de Tweede Wereldoorlog de leider van de Franse regering in ballingschap in Londen), die in 1890 in Lille geboren werd. U kunt zijn geboortehuis bezoeken: www.maison-natale-de-gaulle.org.

Stadswandelingen
Download HIER een gratis Cityguide van Lille. Met een plattegrond is het prima te doen om zelf wandelingen uit te zetten. Klik HIER voor een (wandel-) kaart, en HIER voor een stadsgids.

Met mooi weer is het een geweldig idee om naar de Citadel te lopen en te flaneren in de Jardin Vauban. Deze stad in de stad, ‘de koningin onder de citadellen’, bestaat uit bastions die een vijfpuntige ster vormen, wat eigenlijk het beste van bovenaf te zien is. De Citadel ligt aan de Deule en wordt omgeven door een gracht. Markies De Vauban ontwierp het complex in 1670 in opdracht van Lodewijk de Veertiende. Jammer genoeg is het niet toegankelijk, omdat het leger het nog steeds gebruikt. Wel organiseert het Toerismebureau groepsrondleidingen.

Cimetière de l’Est: www.landrucimetieres.fr/spip/spip.php?article1502

Openbaar vervoer en citypass
Er is veel en goed openbaar vervoer (metro, tram, bus). Een dagkaart kost € 4,10. Handiger kan zijn om de City Pass te nemen, die geeft toegang tot allerlei attracties als het Palais des Beaux Arts, het openbaar vervoer en kortingbonnen (bijv. voor 24 uur € 20). www.lilletourism.com/


Artikel

Print Friendly

Veel Nederlanders kennen de Noord-Franse stad Lille (Rijsel) vooral van de autosnelweg die er doorheen gaat. Sommigen weten van de rommelmarkt/braderie die altijd het eerste weekend van september gehouden wordt. Onbekender is dat deze kleurrijke metropool, in Vlaanderen Rijsel geheten, prikkelende en charmante tegenstellingen in zich bergt. Deel 1 in de serie over Nord-Pas de Calais. Zie ook: Op stap in Le Nord.

De grens met België (de ‘schreve’) is vlakbij en bestaat in 2013 driehonderd jaar: sinds de Vrede van Utrecht. Lille is ook een universiteitsstad. Het is onderdeel geweest van Vlaanderen en de Spaanse Nederlanden en die invloeden zijn nog te ervaren. En Lille weet oud en nieuw goed te combineren. De architectuur in het oude centrum (Vieux Lille) heeft een middeleeuws karakter terwijl het centrum en vooral de wijken rond Lille Europe heel modern zijn.

Vieux Lille
In 2004 was de stad culturele hoofdstad van Europa, mede dankzij het gerestaureerde erfgoed. Delen van Vieux Lille zijn opgeknapt, de rijk versierde zeventiende-eeuwse gevels komen goed tot hun recht en de gezellige, smalle straatjes tellen diverse restaurants, kroegjes en speciaalzaken. Veel winkels zijn gevestigd in prachtige monumentale panden met een bijzondere voorgeschiedenis. Op de Grand Place mag je Le Furet du Nord eigenlijk niet overslaan: een van de grootste boekwinkels van Europa, terwijl even verderop nog een FNAC is, ook een mediazaak.

Op een koude dag in februari glibberen we met een stadsgids over de beijzelde kinderkopjes. Ze vertelt dat de namen Lille en Rijsel dezelfde betekenis hebben: een eiland in het moeras. Vroeger was Lille een havenstad aan riviertje de Deule, waar goederen overgeslagen werden. Inmiddels zijn de kanaaltjes die de oude stad kenmerkten bijna allemaal verdwenen, wel is het bijbehorende stratenpatroon deels nog te herkennen. Het gebrek aan groen en blauw in de stad is te verklaren uit de handelsgeest die er al eeuwen heerst: grond moet geld opbrengen. Als je goed door de ramen van de winkels in de oude stad kijkt, zie je erachter weer een woonhuis, alleen te bereiken via een gang door het ‘voorhuis’, een gevolg van het volbouwen van de stad.

Marmeren gloed
We schuifelen naar de kathedraal Notre-Dame de la Treille, waarvan de eerste steen in 1854 werd gelegd. In 1999 zijn de werkzaamheden eindelijk afgerond, wat zo lang duurde door verschillende oorlogen en geldgebrek. Wat het meest opvalt is het moderne, maar ook sobere, grijze, westelijke gedeelte. Het centrale gedeelte van de gevel bevat een spitsboogconstructie van dertig meter hoog, bekleed met 110 witmarmeren platen van bijna drie centimeter dik, die door een metalen structuur ondersteund worden. Het marmer verleent het interieur een verrassend roze-oranje gloed.

Als we om de kathedraal heen wandelen wanen we ons in de middeleeuwen, met bijzondere en smalle huizen. Vlakbij is een van de best bewaarde gebouwen van de stad: het prachtige Hospice Comtesse, het in 1237 gestichte armenziekenhuis, nu een museum. Gravin Jeanne van Constantinopel richtte het op binnen de muren van haar paleis. In Vieux Lille waren nog niet zo lang geleden talloze textielateliers, nu zijn ze omgebouwd tot winkels en restaurants, zoals het populaire Fuxia (19 Rue Bartolomé Masurel).

Op weg naar het nieuwe centrum Euralille stappen we even binnen bij De Nieuwe Beurs uit 1906, nu de Handelskamer, opgetrokken in neo-Vlaamse stijl en met een prachtig plafond.

Buurstations
Lille is een stad van tegenstellingen met smalle straatjes in de oude stad en eromheen het stratenpatroon van Haussman uit de tweede helft van de 19de eeuw: brede boulevards omzoomd door bomen. Oude en nieuwe architectuur bestaan naast elkaar, wat heel mooi te zien is bij de twee buurstations Gare de Lille Flandres en Lille Europe. De voorgevel van het eerste station is afkomstig van het te klein geworden Gare du Nord in Parijs (1860). Regionale treinen en de TGV naar Parijs vertrekken vanaf hier.

Zo ‘romantisch’ als dit station is, zo modern, zakelijk en strak is Lille Europe. Dit TGV-station is een knooppunt voor de verbindingen met London, Brussel, Parijs, Nederland en Duitsland. Het station is onderdeel van het zeventig hectaren grote internationale zakencentrum Euralille met kantoren, winkels, diensten, culturele en vrijetijdsvoorzieningen en woningen (om er buiten de werkuren geen dode stad van te maken). Ter compensatie van al het beton, glas en staal is er een stadspark aangelegd van acht hectaren, Parc Henri Matisse. Verschillende beroemde architecten bouwden onderdelen van Euralille (vanwege de kosten wel Eurolille genoemd), vijf woontorens en een gebouw in de vorm van een laars dat sterk aan het hoofdkantoor van ING in Amsterdam, de schoen, doet denken.

Grand Palais
Architectenbureau OMA van Rem Koolhaas maakte het masterplan voor Euralille en ontwierp het Grand Palais, voor congressen en evenementen. Dit opvallende ‘paleis’ ligt verderop langs de snelweg, aan de Boulevard des Cites-Unies. In 1993 werd de eerste hogesnelheidslijn tussen Lille en Parijs geopend, een jaar later vertrok de eerste trein van Eurostar naar Londen, via de chunnel onder Het Nauw van Calais. Hetzelfde jaar was het nieuwe station Lille Europe klaar.

Gehaaste zakenmensen van Euralille kunnen tijdens hun lunchpauze eens aan de andere kant van het spoor gaan kijken. Daar is sinds 1779 het 22 hectaren grote Cimetière de l’Est, waar in een lommerrijke omgeving vele notabelen uit de stad, soms in chique praalgraven, hun laatste rustplaats hebben gevonden.

2013

2 reacties

  1. Ik loop al een dikke week te zoeken naar informatie over de natuur van Rijsel!?
    Of heeft Rijsel (lille) geen natuur
    Zet die dingen toch een keer op de site’s

  2. Hebt u inmiddels wat gevonden over de natuur van Rijsel? Toen wij er waren was er te weinig tijd om buiten de stad te gaan kijken. We houden ons aanbevolen voor tips, voor aan aanvulling in de toekomst!

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.